Knäpp(t)a kort :-)

Ett av mina roligaste intressen är att fotografera gamla rostiga och slitna saker – sådant som har en historia och där jag känner att det finns en själ. Ofta brukar jag leta efter bil-lik, övergivna hus eller rostiga och knöliga burkar och dylikt. Eller så letar jag ansikten i saker… på Instagram har majoriteten av mina inlägg hashtaggar som #iseefacesinplaces och #iseefaceseverywhere. Och nu har jag snöat in på något nytt (iallafall för mig) och det är att hitta på fyndiga ord och meningar till mina bilder :-)

Här kommer några av dem.

Enjoy!

(Text och foto: Veronica Forssling/ART-it)

Skruvat

I see you

Jäfligt surt

Du ser hängig ut

Tips när självkänslan dippar..

För någon månad sedan dippade jag rejält. Tappade helt styrfart med både inspiration, motivation och energi. Kom ganska snart fram till att det var självkänslan som fått sig en törn. Jag tror att det blev så för att jag hade för mycket tid att tänka. Det är inte bra att tänka för mycket.

Nåväl, jag slängde ut frågan ”vad gör du när självkänslan dippar?” i olika forum på Facebook och fick riktigt bra tips/förslag vad man kan göra!

Här kommer en sammanställning av de tips jag fick och som jag testade – och de funkade. För vipps så kom jag upp på banan igen.

  • Ta minst 30 min promenad varje dag. Helst medan det är ljust ute.
  • Släpp alla måsten och krav ett tag. Boka en fikadejt med en inspirerande vän/bekant. Det vill säga gör något helt annat en stund.
  • Skapa en musiklista på Spotify med glad-låtar och fuldansa hemma i vardagsrummet.
  • Titta på inspirerande och/eller roliga klipp på YouTube.
  • Meditera eller öva på mindfullness.

Självkänsla är som en muskel – dvs något vi kan öva upp, men som kräver lite underhållningsjobb för att fungera och inte bli slapp. När vi har dålig självkänsla och mår dåligt har vi en tendens att endast fokusera på det negativa hos oss själva. Vi ser på omvärlden genom ett negativt filter. Du kan ändra på det genom att öva dig på att istället fokusera på de positiva sakerna hos dig själv.

Gör helt enkelt så att du skaffar ett litet block som du har liggandes bredvid sängen. Det sista du gör innan du ska sova varje kväll är att du skriver ner tre bra saker om dig själv från dagen samt tre saker du är tacksam för. Detta är plättlätt, men kommer garanterat att göra underverk på hur du mår och hur du ser på dig själv!

Hur kan det funka? Därför att det handlar om att se de små guldkornen i vardagen, samt att man börjar resonera med sig själv i mer kärleksfulla ordalag. I början så kanske du är tacksam för att du orkade ta dig ur sängen och in i duschen. Efter någon månad kommer du att märka att din självkänsla-muskel är bra mycket mer vältränad! Du kommer se på dig själv och på omvärlden med mer positiva glasögon – sådana som ger energi och mer fniss i vardagen.

Skriv gärna och berätta hur det går!

Kram!